Haslum Staudegartneri
Ingebjørg og Kåre Wiegels startet Haslum Staudegartneri i 1937 etter å ha kjøpt Tveterveien 36 året før. Kåre var gartnerutdannet og hadde erfaring fra arbeid i flere gartnerier.
Gartneriet satset på plantesorter som var hardføre nok til å trives på Haslum. Wiegels bygget opp gartneriet til å bli et ledende staudegartneri i Akershus.
Gartneriet ble nedlagt i 1881.
Haslum Lokale Jernbane
Haslum Lokale Jernbane (HLJ) ble grunnlagt av Olaf Wiegels, sønnen til ingebjørg og Kåre Wiegels, på gartneritomten i Tveterveien 36.
Olaf var en togentusiast som, etter å ha bygget flere innendørs modelljernbaner, begynte å bygge opp en jernbane i virkelig størrelse i gartnerihagen til faren. Han hadde vært med sin far på tur på AT-veien, og der fant han en tralle og noen skinner som var brukt under veibyggingen under andre verdenskrig (1940–1945). Det var dette han brukte da han anla den første banen i hagen.
I 1968 fikk han damplokomotivet Bjørkaasen som gave. Dette var Norges minste damplokomotiv og kom fra Bjørkåsen (Bjørkaasen) gruver ved Ballangen i Lofoten, der det ble brukt til å trekke malmvogner. Olaf anla etter hvert 150 meter med skinner i hagen. Sporvidden var 600 mm som var betydelig mindre enn andre smalsporede jernbaner i landet.
Banen ble flyttet til Tolverud i Lommedalen i 1979, der de første 45 meter med skinner ble lagt. Offisiell åpning av Lommedalsbanen skjedde i 1981.
Olaf Wiegels fikk i 2006 kongens fortjenestemedalje i gull for sin innsats for å ta vare på jernbanehistorien i Norge.
Kilde:
Mathisen, Bjørn Magne. (2021). Historien om Ekeberg, Løkeberg og Haslum − og litt om Avløs og Nes. Bestilles privat: bmmathis@online.no eller telefon: 906 02 658
Haslum Staudegartneri og Haslum Lokale Jernbane